مهندسی کنترل ماهواره انرژی های نو پرنده های بدون سرنشین

جزوات دانشگاه انجام پروژه های صنعتی و دانشگاهی

مهندسی کنترل ماهواره انرژی های نو پرنده های بدون سرنشین

جزوات دانشگاه انجام پروژه های صنعتی و دانشگاهی

الکترونیک مدار سوچینگ

با پیشرفت الکترونیک دیگه همه چیز داره دیجیتال می شه یکی از اونها ترازو های دیجیتالند که قیم ها شون هم داره روز به روز ارزون تر می شه هسته اصلی شون هم یه loadcell که توش از 4 تا استرین گیج تشکیل شده و به صورت پل وتستون هم بسه می شه کار کردن هم باهاش زیاد سخت نیست کافیه یه ولتاژ ثابت بهش بدید و خروجی رو بصورت دیفرانسیلی بخونید ...


همون طور که می بینید یه ولتاژ ثابت تقویت شده به ورودی پل میدیم و خوروجی رو (دو سر وسط ) هم به صورت تفاضلی می گیریم و تقویت می کنیم برای به دست آوردن دقت بیشتر توی خروجی بهتره از ad620 استقاده کنید که در واقع از 3 تا opoamp تشکیل شده و دیریفت و حذف مد مسترک بهتری رو بهتون میده قواعد شیلد کردن رو هم رعایت کنید چون سیگنال ها بسیار ضعیفند و به راحتی نویزی می شن ولتاژ ورودی پل هم همون طور که م یبینید باید تقویت شده و از یه آی سی رفرنس ولتاژ استفاده شده باشه

+ نوشته شده توسط یوسف در جمعه شانزدهم شهریور 1386 و ساعت 0:45 | نظر بدهید

آیا تا بحال برای شما پیش آمده که در طول سفر و یا اردو به روشن کردن تلوزیون و یا سایر وسایلی که با برق شهر کار میکنند نیاز پیدا کرده باشید ؟ مدار زیر مشکل فوق را براحتی حل میکند این مدار با استفاده از یک باطری میتواند ولتاژ 220 ولت متناوب را تامین کند.وات مدار بستگی به مقدار توان ترانزیستورها و هچنین به ابعاد وبزرگی ترانس مدار دارد. مدار را میتوان برای تامین توان 1 الی 1000 وات طراحی و استفاده نمود.با توجه به قطعات آورده شده در نقشه وبا استفاده از یک ترانس 15 آمپر مدار میتواند باری تا 500 وات را تغذیه کند.دقت کنید استفاده در توانهای بالا از مدار باعث میگردد که جریان مصرفی مدار نیز افزایش یابد و بدین صورت باطری سریعتر دشارژ میشود.(مصرف بی رویه کار خیلی بدیه)

  1. حتما یک فیوز در خروجی مدار قرار دهید.

بایستی حتما از خازن تانتالیوم در مدار استفاده شود چون خازن الکترولیت در اثر گرما منفجر میشود.

نقشه

شماتیک مبدل ولتاژ

لیست قطعات :

قطعه
تعداد
توضیحات
قطعه مشابه
C1, C2268 uf, 25 V خازن تانتالیوم
R1, R2210 Ohm, 5 Watt مقاومت
R3, R42180 Ohm, 1 Watt مقاومت
D1, D22HEP 154 دیود سیلیکون
Q1, Q222N3055 NPN ترانزیستور (به متن مراجعه شود)
T1124V, ترانسفورمر با سر وسط (به متن مراجعه شود)


+ نوشته شده توسط یوسف در پنجشنبه بیست و یکم تیر 1386 و ساعت 1:8 | یک نظر

زمانی که کلید را در مدار فشار دهید بعد از گذشت زمان معینی رله عمل کرده وتوسط آن شما میتوانید وسیـله ای را توسط آن روشن ویا خاموش کنید.

میزان این زمان توسط مقا ومت وخازن موجود در مدار قابل تعیین است.

جهت محاسبه تاخیر زمانی مدار از رابطه زیر استفاده کنید:

T =0.85*R1 * C1 

دقت کنید در رابطه فوق مقدار مقاومت بر حسب اهم ،خازن بر حسب میکروفاراد و زمان تاخیر بر حسب ثانیه میباشد.

شما میتوانید کلید موجود در مدار را با یک ترانزیستور npn تعویض کنید و به این طریق مدار بوسیله کامپیوتر ویا هر مدار الکترونیکی دیگر آنرا تحریک کنید.

نقشه لیست قطعات : قطعهتعدادتوضیحاتقطعه مشابه C11به متن مراجعه کنید R11به متن مراجعه کنید D111N4001 دیود U114011 CMOS NAND Gate IC K11رله 6 ولتی S11کلید فشاری

+ نوشته شده توسط یوسف در جمعه بیست و یکم اردیبهشت 1386 و ساعت 2:26 | یک نظر
 

رادار دستگاهی است که امواج الکترومغناطیسی را پخش می‌کند و برای ردیابی اجسام مختلف در شرایط متفاوت بکار می‌رود. نمی‌توان رادار از اختراعهای انسان به شمار آورد، بلکه باید آن را کشف یک قانون معمولی طبیعت دانست.

مقدمه

خیالپردازی در بسیاری از مواقع به حقیقت می‌پیوندد. جالب است بدانید که اختراع رادار هم در حقیقت همانند بسیاری از اختراعات دیگر ریشه در یک داستان علمی - تخیلی دارد. واژه رادار که امروزه در سرتاسر دنیا کاربرد دارد، همانند رادیو و تلویزیون یک اصطلاح بین المللی شده است. در واقع اختراع رادار از یک پدیده فیزیکی و بسیار طبیعی به نام انعکاس گرفته شده است، همه ما بارها و بارها بازگشت صدا را در مقابل صخره‌های عظیم تجربه کرده‌ایم. نور خورشید هم با استفاده از همین پدیده است که از سوی ماه و در هنگام شب به ما می‌رسد.امواج رادیویی و الکترومغناطیس نیز قابلیت انعکاس و بازتاب دارند و رادار بر اساس همین خاصیت ساده بوجود آمد. ساده‌ترین رادارها در حقیقت از یک فرستنده و یک گیرنده رادیویی بوجود آمدند. این وسایل ابتدایی فقط قادر بودند وجود شیء را اعلان کنند و به هیچ وجه توانایی تشخیص اندازه و ویژگیهای دیگر آن را نداشتند. بنابراین بشر در ساخت رادار نیز از طبیعت استفاده‌های فراوان و اساسی کرده و با تغییراتی جزئی برای خود وسیله‌ای سودمند ساخته است.

تاریخچه

 

نخستین بار در سال 1901 « هوگو ژرنسبارک » که او را «ژول ورن» آمریکایی می‌نامند، در یک داستان علمی _ تخیلی ، آن را طرح ریزی کرد. در سال 1906 ، یک دانشجوی 23 ساله آلمانی ، به نام « هولفس یر » دستگاهی ساخت که با اصول رادارهای امروزی می‌توانست امواجی را بسوی موانع بفرستد و بازتاب آنها را دریافت دارد. آزمایش اساسی ارسال امواج الکترومغناطیسی بسوی هواپیماهای در حال پرواز ، بوسیله یک دانشمند فرانسوی به نام « پیر داوید » انجام یافت. در آغاز جنگ دوم جهانی بود که تکنسینهای انگلیسی موفق شدند، نخستین مدلهای راداری امروزی را بسازند. اما کار او یک مشکل اساسی داشت. امواج تا نقطه‌ای که او می‌خواست نمی‌رسیدند و تنها تا پنج هزار متر برد داشتند.به همین دلیل یک فرانسوی دیگر به نام "موریس پونت" در سال 1930 موفق به اختراع دستگاهی جالب به نام "مانیترون" شد که امواج بسیار کوتاه رادیویی را بوجود می‌آورد و به همین دلیل رادارهایی که به کمک این وسیله تکمیل شدند توانستند تا دهها کیلومتر بیش از رادار قبلی امواج را ارسال کنند. دستگاه اختراعی پونت در سال 1935 ابتدا در کشتی معروفی به نام نرماندی نصب شد و توانست آن را از خطر برخورد با کوههای عظیم یخی شناور در اقیانوس محافظت کند و به این ترتیب رادار لاوه بر استفاده وسیع در هوا ، سطح دریاها را هم به تسخیر خود در آورد.

مکانیسم عمل

همانطور که امواج دریا و امواج صوتی پس از رسیدن به مانعی منعکس می‌شوند، امواج الکترومغناطیسی هم وقتی به مانعی برخورد کردند، بر می‌گردند و ما را از وجود آن آگاه می‌سازند. به کمک امواج الکترومغناطیسی نه تنها از وجود اجسام در فاصله دور باخبر می‌شویم، بلکه بطور دقیق تعیین می‌کنیم که آیا ساکن هستند یا از ما دور و یا به ما نزدیک می‌شوند؟ حتی سرعت جسم نیز بخوبی قابل محاسبه است. وقتی امواج منتشر شده از رادار ، به یک جسم دور برخورد می‌کنند، به طرف نقطه حرکت بر می‌گردند. امواج برگشتی توسط دستگاههای خاص در مبدا تقویت می‌شوند و از روی مدت رفت و برگشت این امواج ، فاصله بین جسم و رادار اندازه گیری می‌شود.

کاربردها

زمانی رادار وارد جنگلها شد، انگلستان پایگاههای وسیعی را با رادار مجهز کرد و به این ترتیب هواپیماهای آلمانی در کار خودشان دچار اختلال شدند. به عقیده بسیاری از کارشناسان همین رادار بود که آلمان را علی رغم حمله‌های گسترده هوایی بر روی شهرهایی نظیر لندن ، ناکام گذاشت. همچنین بسیاری از زیر دریاییهایی که تعداد زیادی از کشتیهای حمل و نقل و ناوهای جنگی متفقین را به قعر دریا می‌فرستادند، با کمک رادارها شناسایی شدند و در عملیات گوناگون خود دچار شکست گردیدند.رادارها حتی در توپخانه‌ها ، موشک اندازها و جنگهای زیر دریاییها نیز وارد عمل شدند و توجه قدرتهای بزرگ تسلیحاتی را ، حتی پس از شکست هیتلر و پایان جنگ جهانی به خودشان جلب کردند. اما صرف نظر از کاربردها نظامی، رادار خدمات صلح آمیز بسیاری را برای انسان امروزی در برداشته است. کاهش سوانح در مسافرت های دریایی و هوایی همگی مدیون رادار هستند.در حقیقت یکی از مهمترین کاربردهای علمی رادار با آغاز عصر فضا ه وجود آمد و بشر توانست برای اولین بار با کمک رادار به فضا دسترسی پیدا کند و حتی سطح سیاره ها و اشکال گوناگون آنها را شناسایی کند. این موفقیت سالها قبل از آنبود که سفینه ها بتوانند از سطح سیارات عکسبرداری کنند. بنابراین رادار علی رغم خرابی هاییکه با گسترده تر کردن جنگلها به وجود آورد، توانست خدمات بسیار ارزنده ای را برای جامعه بشری به ارمغان آورد و انسان این همه را مدیون طبیعت بی ادعاست!
 مرکز کنترل ترافیک فرودگاهها برای ردیابی هواپیماها چه آنها که بر روی باند فرودگاه قرار دارند و  

 چه آنها که در حال پرواز هستند و هدایت آنها از رادار استفاده می‏کنند. در برخی از کشورها پلیس از  

رادار برای شناسایی خودروهای با سرعت غیر مجاز استفاده می‏‏کند. ناسا از رادار برای شناسایی  

 

موقعیت کرة زمین و دیگر سیارات استفاده می‏کند، همین طور برای دنبال کردن مسیر ماهواره‏ها و  

 

فضاپیماها و برای کمک به کشتی‏ها در دریا و مانورهای رزمی از آن استفاده می‏شود. مراکز نظامی  

نیز برای شناسایی دشمن و یا هدایت جنگ‏افزارهایشان از آن استفاده می‏کنند.هواشناسان برای  

 

شناسایی طوفانها، تندبادهای دریایی و گردبادها از آن استفاده می‏برند. شما حتی نوعی خاص از رادار  

 

را در مدخل ورودی فروشگاهها می‏بینید که در هنگام قرار گرفتن اشخاص در مقابلشان، درب را باز  

 

می‏کنند. بطور واضح می‏بینید که رادار وسیله‏ای بسیار کاربردی می‏باشد. در این بخش از مقالات ما  

 

به اسرار رادار می‏پردازیم. استفاده از رادار عموماً در راستای سه هدف زیر می‏باشد:شناسایی  

 

حضور یا عدم حضور یک جسم در فاصله‏ای مشخص – عمدتاً آنچه که شناسایی می‏شود متحرک است  

و مانند هواپیما ، اما رادار قادر به شناسایی حضور اجسام که مثلاً در زیر زمین نیز مدفون شده‏اند،  

 

می‏باشد. در بعضی از موارد حتی رادار می‏تواند ماهیت آنچه را که می‏یابد مشخص کند، مثلاً نوع  

 

هواپیمایی که شناسایی می‏کند. شناسایی سرعت آن جسم- دقیقاً همان هدفی که پلیس از آن در  

 

بزرگراهها برای کنترل سرعت خودروها از آن استفاده می‏کند.جابجایی اجسام – شاتل‏های فضایی و  

 

ماهواره‏های دوار بر دور کره زمین از چیزی به عنوان رادار حفره‏های مجازی برای تهیه نقشه  

 

جزئیات ، نقشه‏های عوارض جغرافیایی سطح ماه و دیگر سیارات استفاده می‏کنند. تمام این سه  

 

عملیات می‏تواند با دو پدیده‏ای که شما در زندگی روزمره با آن آشنائید پیاده شود: «پژواک» و «پدیده  

دوپلر» این دو پدیده بسادگی قابل فهم می‏باشند، چرا که هر روزه شما با آنها در حوزه شنوایی خویش  

برخوردارید. رادار از این دو پدیده در حوزه امواج رادیویی استفاده می‏برد.

رادار در طبیعت

شاید رادار طبیعی بیشترین استفاده را برای خفاش دارد. چرا که این پرنده شب پرواز ، دارای حس بینایی ضعیفی است و به کمک طبیعت راداری که دارد، می‌تواند موانع دور و بر خود را تشخیص دهد. خفاش هنگام پرواز فریادهای ابر صوتی خاصی ایجاد می‌کند که پس از برخورد با اجسام مختلف ، منعکس می‌شود و به گوش خفاش می‌رسد. بوسیله همین پژواک صداهای ابر صوتی است که نوع مانع و فاصله آن را تشخیص می‌دهد و طوری پرواز می‌کند که از تصادم با آنها در امان باشد. بالنها و دلفینها نیز از همین پدیده بازتاب استفاده می‌کنند که در مورد بازتابهای صوتی به آن "سونار" گفته می‌شود.

+ نوشته شده توسط یوسف در پنجشنبه بیستم اردیبهشت 1386 و ساعت 2:2 | نظر بدهید

مایکل جکسون تصمیم گرفته یه ربات 50 فوتی شبیه خودش سفارش بده که در بیابان های لاس وگاس راه بره و از خودش نمایش لیزری در وکنه!
اندازه ربات اونقدر بزرگه که از پنجره هواپیماهایی که در حال نشستن در لاس وگاس هستند قابل مشاهده است.
طراحی اولیه این ربات (توسط آندره وان پیر) انجام شده و مایکل جکسون هم طراحی رو تایید کرده.
فرض کنید این ربات به مرحله ساخت برسه. برای این که واقعا شبیه مایکل جکسون باشه روی چه قسمتی از ربات باید بیشتر از همه کار بشه؟

+ نوشته شده توسط یوسف در جمعه چهاردهم اردیبهشت 1386 و ساعت 19:41 | یک نظر
کمپانی سگا یک ربات اسباب بازی جدید تولید کرده به شکل جوجه. این ربات در اندازه های یک جوجه سه چهار روزه ساخته شده. سلیقه عموم جوجه های سه چهار روزه را نازتر از بقیه جوجه ها میداند. اگر چه این وسیله اسباب بازی قادر به راه رفتن نیست، اما میتواند نوازش انسان را حس کرده و با آواز به آن پاسخ دهد. حدود 7000 عدد از این اسباب بازی تا کنون پیش فروش شده است. قرار است این اسباب بازی تا آخر این ماه میلادی به بازار عرضه شود.. <浠Ƃ쟀춬瘡㋠ͦᮠͦ>
+ نوشته شده توسط یوسف در جمعه چهاردهم اردیبهشت 1386 و ساعت 19:39 | نظر بدهید
این سنسور یک گیرنده فرستنده مادون قرمز می باشد که برای ربات های خط یاب برای تشخیص رنگ سیاه و سفید گزینه ی مناسبی می باشد اندازه این سنسور بسیار کوچک و نسبتأ قیمت مناسبی دارد.

توجه : بهترین بازده برای این سنسور در فاصله mm 6-4 از زمین می باشد .

این سنسور 4 پایه دارد که 2 پایه از آن به زمین وصل شده و 2 پایه دیگر یکی با مقاومت 220 اهم برای فرستنده و دیگر با مقاومت 470 کیلو اهم برای گیرنده به vcc
وصل به شوند .

خروجی این سنسور از بین پایه گیرنده و مقاومت 470 کیلو اهم گرفته می شود.
شکل سنسور به صورت زیر است

وصل کردن سنسور در مدار :

+ نوشته شده توسط یوسف در سه شنبه یازدهم مهر 1385 و ساعت 1:10 | 3 نظر




زمانی که زیر سنسور رنگ سفید باشد مقدار خروجی حدود 0/7- 0/2 ولت می باشد و زمانی که رنگ سیاه باشد خروجی حدود 4/3 – 3/3 ولت می با شد .

تاریخچه تحولات حوزه رباتیک

۱۹۲۰: نمایش نامه نویس چک اسلواکی Karl capek، کلمه ربات را در نمایش«‌ربات‌های جهانی روسیه» استفاده کرد این جمله از کلمه چکی « Robota» به معنی« کوشش ملال آور‌» آمده است. 1938: نخستین الگوی قابل برنامه‌ریزی که یک دستگاه سم‌پاشی بود، توسط دو آمریکایی به نام‌های Willard pollard و Harold Roselund برای شرکت devilbiss طراحی شد. 1942: ایزاک آسیموفRunaround را منتشر کرد و در آن قوانین سه‌گانه رباتیک را تعریف کرد. 1946: ظهور کامپیوتر: George Devol، با استفاده از ضبط مغناطیسی، یک دستگاه playback همه منظوره، برای کنترل ماشین به ثبت رساند. John Mauchly اولین کامپیوتر الکترونیکی (ENIAC) را در دانشگاه پنسیلوانیا ساخت. در MIT، اولین کامپیوتر دیجیتالی همه منظوره (Whirl wind) اولین مسئله خود را حل کرد. 1951: در فرانسه Reymond Goertz اولین بازوی مفصلی کنترل از راه دور را برای انجام مأموریت هسته‌ای طراحی کرد. طراحی آن مبتنی بر کلیه روابط متقابل مکانیکی بین بازوی اصلی و فرعی با استفاده از روش متداول تسمه و قرقره بود که نمونه‌هایی برگرفته از این طرح هنوز هم در مواردی که نیاز به لمس نمونه‌های کوچک هسته‌ای است، دیده می‌شود. 1954: George Devol اولین ربات قابل برنامه‌ریزی را طراحی و عبارت جهانی اتوماسیون را ابداع کرد. این امر زمینه‌ای برای نام‌گذاری این شرکت به Unimation در آینده شد.
1959: Marvin Minsky و John McCarthy آزمایشگاه هوش مصنوعی را در MIT بنا نهادند. 1960: Unimation توسط شرکت Coudoc خریداری شد و توسعه سیستم ربات‌های آن آغاز گردید. کارخانجات ساخت تراشه مانند AMF پس از آن شناخته شدند و اولین ربات استوانه ای شکل به نام Versatran که توسط Harry Johnson&Veljkomilen kovic طراحی شده بود، فروش رفت. 1962: جنرال موتورز اولین ربات صنعتی را از Unimation خریداری کرد و آن را در خط تولید خود قرار داد. 1963: John Mccarthy آزمایشگاه هوش مصنوعی دیگری از دانشگاه استنفورد بنا کرد. 1964: آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هوش مصنوعی در M.I.T ،مؤسسات تحقیقاتی استنفورد (SRI)، دانشگاه‌ استنفورد و دانشگاه ادین برگ گشایش یافت. 1964: رباتیک C&D پایه گذاری شد. 1965: دانشگاه Carnegie Mellon مؤسسه رباتیک خود را تأسیس کرد. 1965: حرکت یکنواخت ( Homogeneous Trans formation) در شناخت نحوه حرکات ربات به کار رفت. این روش امروزه به عنوان نظریه اسامی رباتیک وجود دارد.
1965: ژاپن ربات Verstran ( نخستین رباتی که به ژاپن وارد شد) را از AMF خریداری کرد. 1968: کاوازاکی مجوز طراحی ربات‌های هیدرولیک را از Unimation گرفت و تولید آن را در ژاپن آغاز کرد. 1968: SRI،Shakey (یک ربات سیار با قابلیت بینایی و کنترل با یک کامپیوتر به اندازه یک اتاق) را ساخت. 1970: پروفسور victor sheinman از دانشگاه استنفورد بازوی استاندارد را طراحی کرد. ساختار ترکیب حرکتی او هنوز هم به بازوی استاندارد معروف است. 1973: Cincinnate Milacron اولین مینی کامپیوتر قابل استفاده تجاری که با رباتهای صنعتی کنترل می شد(T3) را عرضه کرد. ( طراحی توسطRichard Hohn ) 1974: پروفسور Victor Scheinman، سازنده بازوی استاندارد، Inc Vicarm را جهت فروش یک نسخه برای کاربردهای صنعتی ساخت. بازوی جدید با یک مینی کامپیوتر کنترل می‌شد. 1976: Vicarm Inc در کاوشگر فضایی وایکینگ 1و2 استفاده شد. یک میکرو کامپیوتر هم در طراحی vicarm به کار رفت. 1977: یک شرکت ربات اروپایی (ASEA)، دو اندازه از ربات‌های قدرتمند الکتریکی صنعتی را عرضه کرد که هر دو ربات از یک کنترلر میکرو کامپیوتر برای برنامه ریزی عملکرد خود استفاده می‌کردند. 1977: Inc, Unimation vicarm را فروخت. 1978: unimation با استفاده از تکنولوژی Vicarm ‌ ( puma) ماشین قابل برنامه‌ریزی برای مونتاژ( puma) را توسعه داد . امروزه همچنان می‌توان puma را در بسیاری از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی یافت. 1978: ماشین خودکار Brooks تولید شد. 1978: IBM و SANKYO ربات با بازوی انتخاب کننده، جمع کننده و مفصلی (SCARA) که در دانشگاه Yamanashi ژاپن برنامه‌ریزی و تولید شده بود، را فروختند. 1980: Cognex تولید شد. 1981: گروه ربات‌های CRS عرضه شد. 1982: Fanuc از ژاپن و جنرال موتورز درGM Fanuc برای فروش ربات در شمال آمریکا قرار داد بستند. 1983: تکنولوژی Adept عرضه شد. 1984: Joseph Engelberger ایجاد تغییرات در رباتیک را آغاز کرد و پس از آن نام ربات‌های کمکی (Helpmate) به ربات‌های خدماتی توسعه یافته (developed service Robots) تغییر یافت. 1986: با خاتمه یافتن مجوز ساخت Unimation، کاوازاکی خط تولید ربات‌های الکتریکی خود را توسعه داد. 1988: گروه Staubli، Unimation را از Westing house خرید. 1989: تکنولوژی Sensable عرضه شد. 1994: یک ربات متحرک شش پا از مؤسسه رباتیک CMUیک آتشفشان در آلاسکا را برای نمونه‌برداری از گازهای آتشفشانی کاوش کرد. 1997: ربات راه‌یاب مریخ ناسا از زمانی‌که ربات وارد مریخ شد تصاویری از جهان را ضبط و ربات سیار Sojourner تصاویری از سفرهایش به سیاره‌های دور را ارسال کرد. 1998: Honda نمونه ای از p3 (هشتمین نمونه در پروژه طراحی شبیه انسان ) که در 1986 آغاز شده بود را عرضه کرد. 2000: Honda نمونه آسیمو نسل بعدی از سری ربات‌های شبیه انسان را عرضه کرد. 2000: Sony از ربات شبیه انسان خود که لقب SDR ( Sony Dream Robots) را گرفت، پرده برداری کرد. 2001: Sony دومین نسل از ربات‌های سگ Aibo را عرضه کرد. 2001: سیستم کنترل از راه دور ایستگاه فضایی(SSRMS ) توسط مؤسسه رباتیک MD در کانادا ساخته و با موفقیت به مدار پرتاب شد و عملیات تکمیل ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرد.

+ نوشته شده توسط یوسف در پنجشنبه نوزدهم مرداد 1385 و ساعت 0:14 | نظر بدهید
در یاهو مسنجر به آیدی farsidic0  یک کلمه ی انگلیسی  پی ام بدید. مثلا " Hi " . بعد از چند ثانیه معنی فارسی اون کلمه رو دریافت کنید ! به همین راحتی ! این آیدی یه ربات دیکشنری آنلاین هست که براساس دیکشنری آریان پور کار میکنه. میتونید باهاش چت کنید و ازش معنی هر کلمه ایو بخواید. امکانات این سیستم به همین جا ختم نمیشود. میتوانید بوسیله ی این آیدی فال هم بگیرید ! فقط کافیست کلمه ی fal/ رو پی ام کنید !

این آیدی کلمات انگلیسی رو به فارسی ترجمه میکنه. اگه کلمه ی فارسی رو خواستید به انگلیسی ترجمه کنید از این دیکشنری تحت وب استفاده کنید
حالا به آیدی farsijoke0  پی ام بدید. این آیدی در حقیقت  بانک جوک هست. میتونید موضوع جکهایی رو که میخواید رو به این آیدی پی ام کنید و بعد از چند ثانیه جکی متناسب با موضوع مورد نظرتون دریافت کنید !

تقریبا از ماه جولای سال 2003 این سیستم داره کار میکنه و سیستم جالبی هم هست. میتونید بهش سلام کنید و ازش خداحافظی کنید . جوابتونو میده ;)

+ نوشته شده توسط یوسف در سه شنبه سی ام خرداد 1385 و ساعت 1:41 | یک نظر
 

سبک ترین و کوچکترین روبوت هلیکوپتر دنیا ساخته شده توسط شرکت سیکو اپسون در نمایشگاهی در توکیو به معرض تماشای عموم گذاشته شده است. این روبوت هفت سانت طول و ده گرم وزن داره. اگر چه خود ربات از راه دور کنترل میشه اما نیاز به سیم برای اتصال به منبع الکتریسیته داره.

جهت اطلاعتون کنترل هلیکوپتر خیلی سخت تر از کنترل هواپیماست. بالهای هواپیما در پایدار نگهداشتنش تو هوا خیلی موثره. اما هلیکوپتر فقط پره داره و پایداریش کمتره. به همین دلیله که هواپیمای بدون سرنشین ساخته شده ولی هلیکوپتر بدون سرنشین هنوز در حال ساخته. البته خب قابلیت های پروازی هلیکوپتر در عوضش بیشتره.

هنوز از جزییات این پروژه اطلاعی ندارم ولی این گروه سه سال رو این کار کردن تا تونستن هلیکوپتری بسازن که خودش رو توی هوا پایدار نگهداره. البته مسیرش توسط انسان کنترل میشه.  یه گروه در دانشگاه زوریخ ده سال روی این پروژه کار کردن و هلیکوپتری ساختن که با جی پی اس مسیریابی میکنه. کافیه شما مختصات جغرافیایی مقصد رو بهش بدین و اون بدون برخورد به مانعی خودش رو به مقصد میرسونه.

یه گروه توی دانشگاه CMU هم روی این موضوع کار میکنند. در دانشگاه ما هم سمیر بوعبدالله که دانشجوی دکتراست یک سالی میشه که این موضوع رو شروع کرده. عکس پایین پره های هلیکوپتره و فعلا روی کنترل این پره ها کار میکنه.

+ نوشته شده توسط یوسف در سه شنبه سی ام خرداد 1385 و ساعت 1:37 | نظر بدهید

نظرات 1 + ارسال نظر
کمان گری شنبه 28 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 07:18 ب.ظ http://www.kamangari.blogfa.com/

http://www.4shared.com/file/0nj4qFZT/Solution_Control_Ogata_from_ww.html


لینک مشکلی ندارد

سلام یعنی چی که لینک مشکلی ندارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد